Interpelacja w sprawie wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w Krakowie

Wiadukt kolejowy nad ulicą Grzegórzecką to najstarszy zachowany most w Krakowie. Wiadukt został wybudowany jako most kolejowy nad starym korytem Wisły. To budowla o konstrukcji murowanej, rozporowej, pięcioprzęsłowa. Wiadukt jest cennym zabytkiem myśli techniczno-inżynieryjnej z 1863 r., historycznie związanym z rozbudową sieci kolejowej Galicji w tym okresie na głównej linii kolejowej Kraków Główny–Płaszów–Tarnów–Przemyśl–Lwów.

Wiadukt został wykreślony 1 września decyzją ministra kultury i dziedzictwa narodowego z rejestru zabytków, w którym znajdował się od 1989 roku, na wniosek PKP. Generalny konserwator zabytków Magdalena Gawin, która podjęła decyzję o skreśleniu wiaduktu z rejestru, poinformowała, że przedmiotowy wiadukt nad ul. Grzegórzecką zostanie rozebrany i zrekonstruowany, złożony na nowo, z wykorzystaniem maksimum oryginalnej substancji. Operacja ta ma kosztować od 35 do 50 mln zł. Gdyby zabytek pozostał w rejestrze, koszt realizacji prac wynikających z decyzji małopolskiego konserwatora zabytków wyniósłby 80–90 mln zł. Z uwagi na tę bulwersującą sprawę wystosowaliśmy pismo do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Treść interpelacji

Comments are closed.